fredag 30 mars 2012

Vad bryr sig Bildt om det?

Så var det äntligen dags för min Interpellation mot
utrikesministern Carl Bildt. Jag tog upp säkerheten inom Barents med avseende
på den atomubåtsbrand som var i Murmansk vid årsskiftet. Atomubåten som var
lagd i en torrdocka för underhåll och reparationer och som av någon anledning
plötsligt fattade eld. Branden pågick under ett dygn. Det allvarliga med det
hela är att de ryska atomubåtarna drivs med mindre kärnkraftverk och i denna
som brann kom det efter en månad ut att den dessutom innehöll ett antal kärnvapenrobotar.
Norge ligger endast 10 mil från Murmansk och svenska gränsen ca 50 mil
fågelvägen.

Jag riktade kritik mot Bildt att han inte krävt av ryska
staten att få information om det skedda. Jag hänvisade till ett avtal som vår
svenska regering och Ryssland ingått i januari 2006 om att länderna gemensamt
ska bilda en kommissionsgrupp som ska jobba med förebyggande arbete, gemensam
utbildning, informations m m Jag visade avtalet som jag hade med mej.

Och gissa vad? Bildt verkade överhuvudtaget inte känna till
detta avtal utan det viktiga var att understryka att Sverige kan inte gå in i
andra länders militära försvarsområden och agera utan alla avtal som Sverige
har handlar om det som är utanför försvarsområdena. Men vad menar Bildt
egentligen? Om en atomkraftsolycka händer inom ett militärt försvarsområde
skulle då ev radioaktiva partiklar stanna kvar innanför ”området”? Ska vi inte
bry oss om att radioaktiva partiklar sprids med vindens hastighet? Och det
oavsett om det började inom ett försvarsområde eller utanför. Det avtal som Bildt tydligen inte visste om att det fanns (eller visste han?) handlar om att förebygga, att utbilda och
informera. Att en kommissionsgrupp ska tillsättas med Sverige och Ryska
delegater som ska samråda om dessa frågor.

Men vad bryr sig Bildt om det?

http://http://www.riksdagen.se/sv/Debatter--beslut/Interpellationsdebatter1/Debatt/?did=GZ10265&doctype=ip

Inga kommentarer: